7 maig, 2020
Recomanacions d’entrenament a casa i durant el confinament

Fa uns dies vam parlar de com ha afectat la COVID-19 a la Traumatologia i la Cirurgia Ortopèdica. Avui, ens centrarem en el confinament i en com ha afectat esportistes professionals i amateurs. La quarantena ha provocat que molts esportistes hagin hagut d’adaptar les seves rutines d’entrenament. Fins i tot, en alguns casos, amb menys recursos o per falta de motivació, ha comportat un empitjorament de la forma física. A la xarxa han aparegut multitud de rutines d’entrenament durant el confinament. Nombroses iniciatives per fer entrenament a casa que han ajudat a mantenir-nos en forma. Tant gimnasos “físics”, que han adaptat entrenaments i exercicis per als seus socis, com gimnasos “en línia”, que ofereixen diferents serveis i rutines.
EL PERILL DE FER EXERCICI SENSE PREPARACIÓ
És molt important en aquests moments conèixer el nostre nivell físic i el nivell de les rutines que volem realitzar. Hem de partir de la base que l’exercici que fem a casa mai pot ser el mateix que el que podem fer al gimnàs. En general, al gimnàs, tenim més espai, més mitjans i, sobretot, un professional que controla si estem realitzant correctament l’exercici. Per aquest motiu, la recomanació en aquests dies seria la de realitzar exercici regular amb l’objectiu de mantenir la forma física. No hem d’intentar sortir del confinament amb una forma física millor que l’anterior. Així doncs, hem d’oblidar-nos de guanyar en 2 mesos el que no hem aconseguit en 2 anys … També cal tenir en compte que, si es produeix una lesió, pot ser que no tinguem accés a l’especialista com habitualment.
«La recomanació en aquests dies seria la de mantenir la forma física, fer exercici regular amb l’objectiu de la prevenció»
Dr. Sergi Sastre
EXERCICI DURANT EL CONFINAMENT: CONTROLAT I ADAPTAT
Per tot l’anterior, durant aquest període de confinament, recomano fer exercici físic de manera regular, controlada per centres coneguts i, sobretot, adaptada al nostre nivell i les nostres necessitats. Podem aprofitar per fer entrenament de complement amb exercicis de tonificació muscular. Sempre recomano aquesta pràctica per a qualsevol tipus d’esport específic i, sent sempre el que més costa, aquest pot ser un bon moment.
«Recomano fer exercici físic de manera regular, controlada per centres coneguts i, sobretot, adaptada al nostre nivell i les nostres necessitats»
Dr. Sergi Sastre
APROFITAR EL CONFINAMENT PER A LA TONIFICACIÓ ESPECÍFICA
Vist que, fins ara, no es podia sortir a entrenar el fons corrent, amb ciclisme, nedant … i que, potser, no es podrà fer al ritme habitual fins d’aquí un temps. Recomano aprofitar per a incloure, en les rutines d’exercici, pautes tonificació específiques dels grups musculars més utilitzats en el vostre esport habitual. Per exemple: excèntrics de quàdriceps i bessons en corredors, per evitar les tendinitis rotulianes i aquil·lianes; exercicis amb gomes elàstiques d’estabilització de manegot rotatoris i escàpula en esports de tren superior (tennis, handbol, bàsquet, natació …); i exercicis de tonificació abdominal i de core per als que pateixen problemes lumbars.
«Recomano aprofitar per incloure pautes tonificació específiques dels grups musculars més utilitzats en el vostre esport habitual»
Dr. Sergi Sastre
Espero que aquest confinament ens faci adaptar-nos i millorar les nostres rutines d’entrenament. I esperem que ens ajudi a veure que, si algun dia no podem o ens fa mandra anar a al gimnàs, no tenim excusa per realitzar una pauta d’exercicis adaptats a casa. Així doncs, hem d’intentar adaptar-nos i quedar-nos amb les coses “bones” que ha comportat aquesta epidèmia i aquest confinament.